Nästa möte 20 okt: Projekt Konstnär+Arkitekt

Den 20 oktober kl 14-16 är det dags för vårt nästa möte i Arkitekturavdelningen på KKV. Vi har bjudit in arkitekten och KKV-medlemmen Fredrik Kjellgren från Kjellgren Kaminsky som ska visa och berätta om ett gemensamt projekt med konstnären Jacob Rocamora, vilket bland annat har resulterat i ett växthus på hjul! Utifrån detta diskuterar vi hur fler nya samarbeten kan uppstå mellan arkitekter och konstnärer, inom och utom KKV. Vi kommer även att planera kommande aktiviteter för Arkitekturavdelningen och hur vi kan hitta samarbeten med andra etablerade organisationer, som exempelvis Sveriges Arkitekter Väst.

1 tanke på “Nästa möte 20 okt: Projekt Konstnär+Arkitekt

  1. Tina L Frausin

    Idag på mötet föreslog jag att vi kunde bjuda in till en workshop i eldskulptur om vi skulle träffa Sveriges Arkitekter. Det är bra att göra något tilsammans när man skall lära känna nya människor och vem gillar inte att elda? När man bygger eldskulpturer så arbetar man i lag, fyra personer brukar vara lagom. En ”traditionell” eldskulptur är 4-7 meter hög och byggs av träreglar och halm. När man konstruerar den så tänker man på sådana saker som att den skall ha ett intressant brännförlopp, en vacker glödbild och om det skall byggas in rörelse i skulpturen för få fram det uttryck som eftersträvas. Elden skall ha ett tänkt förlopp, det skall inte bli ett stort bål. 2007 ledde jag en workshop i eldskulptur utanför Röda Sten för konstnärer från Ö-vik och Härnösand, så det har eldats förut vid KKV. Jag har till och från grejat med eldskulpturer i olika former sedan 1998 då jag var med på EM i Stockholm. Jag fattar inte hur jag skall lägga in en bild här på bloggen, men ni kan kolla på min hemsida för att få lite ideer om vad man kan göra med enkla medel: http://www.tarigo.net/tarigo.net/Fire.html
    /Tina

    Svara

Lämna en kommentar